Laatste maand USA

Hallo geinterreseerden,

Na Vegas zijn we naar Death Valley (in California) gereden, waar het nogal warm schijnt te zijn. Om 9uur 's avonds daar aangekomen stapten we uit de auto. Het was daar nog steeds een aangename 100gr Fahrenheit (38gr celcius), apparte ervaring als de zon al onder is. In het donker hebben we daar onze tent opgezet waarbij het 's nachts afkoelde naar 30gr. Om de ergste hitte te ontvluchten hadden we om 5 uur de wekker gezet en deden we om 6 uur de eerste hike. Na een aantal korte hikes en views kwamen we om 10:30 uur bij de heetste plek ter wereld aan, een zoutvlakte tussen de bergen waar je letterlijk een ei op de grond kan bakken. Als aangebakken vlees waren we om 11uur het park uit om richting Los Angeles te gaan rijden. Daar hebben we overnacht en 's avonds naar de nieuwe film van Pirates of the Carribean geweest.
Onderweg naar Hollywood kwamen we erachter hoe inmens groot LA is. Een kleine 3uur later kwamen we door de drukte aan en hebben we een tour langs de villa's van bekende sterren genomen. Leuk om te horen en zien, maar ze komen ook niet bij mijn huis kijken denk? Een aantal foto's gemaakt, maar geen idee van wie welk huis nu is. Er was toevallig een Hollywood premiere van de film, The Green Lantern. Toch maar even een kijkje nemen hoe dat te werk gaat. Op het moment dat de hoofdspeler (Ryan Reynolds) naar ons toe liep voor foto's, was de batterij van de camera leeg. Parel: Lekker hoor! Dus maar weer terug het drukke verkeer in om naar ons hostel te gaan die we voor 2 nachten geboekt hadden. Daar eindelijk aangekomen zag het er nogal rustig uit. Wat bleek, het hostel was al een maand gesloten wegens achterstallige betalingen. Heerlijk dat reizen :). Dus maar een motel ingegaan en een borrel gehaald bij the circle bar. Onze soepel lopende dag sloot nog af zonder taxi's terug en konden we lekker een pokkestuk terug naar ons motel lopen. 'S ochtends hebben we kort het strand van Santa Monica bekeken en nog een zootje dofijnen gespot. Door een 2voor1 actie hadden we nog een tour tegoed, waarbij we alle film- en sterfeiten van de stad te horen kregen. Natuurlijk hebben we de Walk of Fame en de hand- en voetafdrukken nog even gecheckt.
Vanaf Malibu zijn we begonnen met de mooiste weg van Amerika, de kustdrive naar San Fransisco. Onderweg zijn we heel veel mooie uitzichten, clifs, watervallen, sea elephants en irritante mensen die veel remmen tegen gekomen. Tussendoor zijn we nog bij Santa Cruz gestopt om een ouderwetse Amerikaanse kermis met oude achtbanen en attracties te bezoeken, zoals in de films. Het was superdruk wegens vaderdag maar zeker bruut om te zien. In San Fransisco hebben we fietsen gehuurd om 'bike the bridge' (rondje over de Golden gate Bridge) te doen. Bij het verhuurbedrijf werden we geïnstrueerd over de werking en besturing van 'de fiets', haha! Lekker vertrouwd om weer eens op de fiets te zitten en niet aldoor de auto in. Na het fietsten zijn we richting het T&T Stadium gereden om een baseball wedstrijd van de San Fransisco Giants te bekijken. Ze begonnen niet echt lekker (8-0 achter in de 1e inning) en het eindigde in 10-2 verlies, maar wel een aantal homeruns gezien. Leuk om een keer een wedstrijd te zien. De volgende dag moesten we de gevangenis in, met de boot werden we naar Alcatraz gebracht waar we aan de hand van een audiotour (koptelefoon met tourguide) alles hebben gezien (ideaal)! Hierna zijn we richting de kust van SF gereden, omdat we nog een keer wilden surfen. In de ochtend zijn we gaan zoeken naar een surfboard verhuur. Dit keer gingen we het zelf uitproberen en dat ging fabuleus (zie foto's), we zijn bijna de hele dag in het water geweest.
Uit San Fransisco en op naar Yosemite park. Yosemite park is een superdruk en onlogisch ingedeeld park. De eerste dag toch nog wat mooie dingen gezien, maar de 2e dag was meer geslaagd en hebben we de tiago pas (net 5 dagen open wegens sneeuw) richting het oosten genomen. Hier lag nog veel sneeuw en smeltwater wat mooie foto's opleverde. Lekker om uit de stoffige parken van midden Amerika in een mooi groen park te zijn.

De route bracht ons weer in de staat Nevada, waar we Noord zijn gaan rijden richting Reno. Daar in de buurt hebben we een rondje gereden om het bekende Lake Tahoe, waar we na een aantal pogingen helaas geen motor konden huren. Voordat we een lang stuk zouden gaan rijden zijn we nog gestopt bij een old time dorpje (Virginia city), niet zo commercieel en wel echte Western style. Hierna zijn we doorgereden naar de maan (Craters of the moon park) in de staat Idaho. Al snel kwamen we op een weg zonder speedlimitborden. Door een snelle beredenering van Barry kwam hij op een zelfbedachte snelheid van 70 tot 75mph uit. Dus Parel trapte het gas lekker in, tot de zwaailichten van meneer de sherrif opeens in de achteruitkijkspiegel te zien was. Staande gehouden keek Parel even lief en bleek de smeris heel relaxt en konden we met wat tips onze 10 urige trip voortzetten. Het Craters of the moon park ziet er hetzelfde uit als het oppervlakte van de maan. Het is een vulkanisch landschap met lavakraters en grotten. Weer iets heel anders.

Daarna zijn we naar Jackson (staat Wyoming) gereden en daar een rafttrip geboekt. Daar gekampeerd en die ochtend zaten we om 9uur in de boot om te raften. Barry was samen met een andere kerel de leider van het ritme en zat vooraan in de boot. Met een aantal behoorlijk hoge golven was het bruut om te doen, maar het mocht nog wel even langer duren wat ons betreft. 'S avonds hebben we eindelijk een rodeo bekeken in Jackson. Er waren veel verschillende dingen te zien zoals kalveren vangen, wilde stieren en paarden zitten, en verschillende snelheidswedstijden.
Het volgende park was het Yellowstone nat. park waar we veel vreemde dingen gezien hebben. Het is een park wat ligt op het centrum van een ondergrondse vulkanische bron. De eerste dag hebben we veel verschillende gijsers gezien met stinkende watergassen/stoom of sproeiend water (niet te harden lucht). En dan die kleuren: felblauw water, oranje/gele stenen of helemaal wit van het klei. De 2e dag gingen we voor het wildlife en hebben we een paar soorten herten, kuddes elken, veel bisons, antilopes, een coyote en een zwarte beer gezien met 2 jonkies, aaahh! Waarschijnlijk niet zo lief van dichtbij. Op weg naar de uitgang kregen we nog een lekke band, maar binnen no time (zie foto) waren we met het reservewiel weer onderweg. Na een nieuwe band zijn we nog onderweg bij een gun store gestopt. In veel staten in Amerika kan iedereen zonder papieren alle soorten en maten geweren kopen.

Met de telefoon (na 3x bellen) hadden we vlakbij Sturgis (South Dakota) 2 Harleys gereserveerd. Daar aangekomen bleek de motor voor Parel (dyna) dubbel geboekt te zijn en ze hadden alleen nog een softtail over. Deze was echter veel te zwaar en ze kon niet goed bij de grond. Omdat we alle 2 wilden rijden ging dit dus ook weer niet door. Blijkt niet makkelijk te zijn om in Amerika een motor te huren! Zonder motors zijn we chagrijnig door de Black hills gereden en Mount Rushmore bekeken. In Sturgis hebben we het Motorcycle museum bekeken en in een bikersaloon gegeten, toch nog wat motorcultuur opgesnoven. Independence day hebben we in Rapid City doorgebracht, waar ze niet begrijpen dat je op een feestdag de kroeg in moet. 'S avonds nog wel met een groep jongeren aangezeten, dus toch een goeie avond gehad. Hierna zijn we via North Dakota richting Canada gegaan, een lang stuk rijden. Gister zijn we over de grens bij Canada gereden, en werden daar als buitenlanders weer uigepikt, maar hier ging het 'iets' soepeler dan de US. De duane gaf ons zelfs een tip over een groot muziekfestival van 5 dagen, het programma uitgedraaid en een map meegegeven!! We zitten nu in Winnipeg waar het festival is en we gaan proberen om daar een dag heen te gaan.

Tot het volgende verslag!