Canada

Hee!!

We zijn inmiddels weer geariveerd in Nederland, maar we schrijven het laatste verhaal nog even om het compleet te maken.

In de USA hebben we veel wildlife gezien maar nooit een bald eagle gespot. Nadat we de grens over waren hoefden we maar 2 minuten te rijden en toen vloog er zo;n beest langs. Heel mooi om zo;n groot beest te zien vliegen. In Winnipeg kwamen we terecht in een hostel. Bij het inchecken werden we aangesproken door een groep jongens die daar uit gingen. We zijn met hun uitgegaan in Winnipeg en de volgende dag achter ze aangereden om bij die jongens thuis te gaan zitten. De volgende twee dagen zijn we naar een festival geweest en daar op de camping overnacht. Goed om met lokale mensen naar de leuke plekken te gaan en toevallig hoe het zo goed kan klikken.

Na een gezellige tijd bij het festival zijn we oostwaards Ontario ingereden richting Thunder Bay. Onderweg hebben we bij een B&B geslapen (dat hadden we nog niet gehad), waar we echt in de watten werden gelegd. In Thunder bay aangekomen hebben we het grote lake supperior bekeken. We waren in het Sleeping Giant park waar veel goede hikes met mooie uitzichten waren. Die dag hebben we een heel stuk gereden langs vele meren en beboste plekken. In het donker kwamen we laat aan in Sualt Ste. Marie waar we de volgende dag een treintocht naar het Noorden gemaakt hebben. Onderweg waren er wat aardige dingen te zien en aan het eind een paar mooie watervallen. Toch hadden we er wat meer van verwacht, maar misschien raken we een beetje verwend. De volgende stop was Manitoulin Island, wat het grootste eiland in een meer is. Het bracht wat mooie kiekjes op en we hebben nog even op het strand kunnen liggen. Na een avond op de camping hebben we de ferry gepakt naar Tobermory en doorgereden naar Goderich om Gijs op te zoeken. Super om hem daar op te zoeken en te spreken. Katie (de vriendin van Gijs) was ook bij Gijs thuis. Waar we mooi 3 nachten verbleven, was relax om niet elke avond weer een slaapplek te moeten zoeken. We zijn een dagje naar het strand geweest en een klein stadje bezocht. De derde dag gingen we naar Toronto, omdat we daar een wedstrijd van Toronto FC gingen bekijken waar Nick voetbalt. We belandde eerst op een terrasje waar we met Gijs en Nick mooi aanzaten en we de kaartjes voor de wedstrijd kregen. De wedstrijd verliep niet goed voor Toronto maar het was evengoed leuk om te zien! Na de wedstijd besloten we om de week erna weer een wedstrijd te gaan kijken. In die volgende 7 dagen hebben we een rondje gemaakt naar Montreal, Ottawa en Algonquin park.

Montreal ligt in het Franse deel van canada (Quebec) en is een leuke stad met veel bezienswaardigheden. Er waren veel kleine festiviteiten daardoor was het echt een gezellige stad. We hebben het olympisch park van 1976 bezocht, een uitzicht over de hele stad en een hele grote kerk gezien. In Ottawa, de hoofdstad van Canada hebben we een rondleiding door het Parlement genomen. Interessant om de geschiedenis van het gebouw en de politiek te horen. De gebouwen om het Parlement waren allemaal in dezelfde oude stijl, en mooi om te zien. Verder hebben we daar nog een sluizensysteem gezien waarbij boten via 8 sluizen uiteinderlijk meters hoger in het Rideau kanaal aankomen. Om het te bevatten hoe groot het verschil is, het duurt 2 uur voordat je met je boot omhoog of omlaag bent. Uit het wat regenachtige Ottawa zijn we naar het Algonquin park gegaan. Een park met vooral veel bos en meren. Helaas hebben we geen grote elanden gezien, maar was evengoed een leuk park. Vanaf het park zijn we via Barrie weer terug naar Toronto gereden. Daar zaten we 's middags weer op hetzelfde terras en 's avonds weer naar de wedstrijd van Toronto. Dit keer wonnen ze met 2-1 en speelde Nick de hele wedstijd mee. Beide keren hebben we na de wedstrijd, met z'n 4e het uitgaansleven van Toronto verkend en konden we slapen in het appartement van Katie, midden in het centrum.

We waren nu al voor de derde keer in Toronto en we hadden nog niet echt de toerist uit gehangen. We hebben daarna met Marc (die we in Winnipec ontmoet hadden) afgesproken. We zijn toen nog naar een baseballwedstrijd van de Blue Jays geweest. De volgende dag hebben we nog souverniers geshopt en in de CN- tower geweest. We hadden een perfecte timing want we hebben de eerste verdieping in het licht gezien met de zonsondergang en het volgende uitzichtpunt in het donker. Een beetje jammer dat we al met al wel 3 uur hebben moeten wachten.

We hadden nog een paar dagen over voordat we gingen vliegen en hebben besloten om bij een strand (Long Piont) een camping te zoeken en nog even te chillen.  Bij Joep en Marga zijn we weer met open armen ontvangen. Samen met Joep hebben we de auto met ruim 25.000 km weer afgeleverd bij het verhuurbedrijf. Na een dagje bijkletsen heeft Joep ons afgezet bij het vliegveld en konden we na een hele mooie tijd en veel ervaringen rijker terug naar NL. Waar op schiphol het onwijs leuk was iedereen weer te zien.